VLOOT

Als waterscouting bezitten wij een vloot van verschillende zeil- en motorschepen.

De Lelyvletten

 

De lelievlet is de meest gebruikte stalen zeil-, roei- en wrikboot bij zeeverkennersgroepen van Scouting Nederland. De naam is afgeleid van het traditionele scoutinglogo, de Franse lelie.

Tot in de jaren vijftig werden er door Waterscoutinggroepen allerlei verschillende boten gebruikt. Vaak waren dit afgedankte reddingssloepen van de marine of roeisloepen waarvan merk en type niet bekend waren. Deze boten waren bijna altijd volledig van hout, waardoor het onderhoud dus veel tijd en geld kostte. Ook was het moeilijk om onderdelen te kunnen vervangen omdat het vaak om boten ging die verouderd waren.

In de jaren vijftig kwamen er meer Waterscoutinggroepen in Nederland en dus werd de vraag naar varend materiaal groter. Daarom ging men op zoek naar een geschikt type boot voor de Waterscouts. Een standaardboot zou de aanschaffingsprijs beïnvloeden, hoe meer boten er van dat type zijn, hoe lager de prijs zal zijn. Nog een voordeel van een standaard type boot voor alle Waterscoutinggroepen is dat er onderling zeil- en roei wedstrijden gehouden kunnen worden omdat de boten van gelijke klasse zijn.

Specificaties
Lengte (m) 5.60
Breedte (m) 1.80
Massa (kg) 650
Zeiloppervlak (m2) 12.15

De Lelyschouw

De lelieschouw is de eerste door Scouting ontworpen standaardboot voor gebruik bij waterscouting. In 1949 is de eerste lelieschouw gebouwd. De naam is afgeleid van het traditionele Scoutinglogo, de Franse lelie. Ondanks hun zeer gevorderde leeftijd worden Lelieschouwen bij veel groepen varend gehouden worden, omdat het stevige boot is die aantrekkelijk is voor oudere verkenners en leiding.

Het model is gebaseerd op de Friese schouw. Het is een knik-spantschouw met zijzwaarden, tjottertuig, botteloef en luchtkasten voor en achter en aan de zijkanten. De Lelieschouw behoort bij de grote klasse schouwen. De Lelieschouw is ondertuigd, dat wil zeggen heeft minder zeil dat de boot hebben kan. Hiervoor is gekozen vanwege de veiligheid, maar een voordeel is dat er ook met hogere windkracht mee gezeild kan worden.

De eerste schouwen waren in hout gebouwd maar al snel is men overgegaan op staal.

Specificaties
Lengte (m) 6.00
Breedte (m) 1.80
Massa (kg) 850
Zeiloppervlak (m2) 15.00

Loodsenschip ‘Jemoeder’

Na de Wilde Vaart kom je op 18 jarige leeftijd bij de Loodsen. Na alle jaren van hard werken bij de Zeeverkenners, afzien bij de Wilde Vaart en mee helpen met alle kerstbomen verkopen, krijg je dan nu de grote beloning. Het is de kroon op al je zeilersjaren en het cadeau van de Olav voor jou. Jemoeder is bekend in alle havens rond het IJsselmeer en Markermeer en ver daar buiten.

De Olav heeft dit 11 meter lang en 3,2 meter brede schip in 2004 aangeschaft. Na vele jaren van opknappen is ze te water gegaan in 2007 en onder zeil in 2008. Jemoeder biedt de Loodsenstam alles wat je kan bedenken. Ruimte om te slapen, een motor die draait als een zonnetje, zwemtrappetje, prachtige witte zeilen en een loungedek. Het mastje gaat met 13,5 meter net onder de Hollandse Brug door en hierdoor is het Markermeer en omgeving snel te bereiken. De Loodsen beschikken als extraatje over een kluiver en een halfwinder, waar de voordekcommissie het maar druk mee heeft.

Het schip heeft al stormen en windkracht 8 te verduren gehad en kan tot de 45 graden hellen. Met mooi weer is dit een geweldige beleving.
Voor meer informatie: www.zeilenmetjemoeder.nl.

Specificaties
Lengte (m) 11.00
Breedte (m) 3.20
Hoogte (m) 13.50
Motor Mercedes-Benz OM 626

De Kleida

De KLEIDA (Klein maar Dapper) is een opduwertje uit 1910.

Zij is bij de groep gekomen in 1983, waar zij tot 1999 lange tijd als de trots van de groep heeft gediend. Na problemen met de toenmalige motor (Perkins 90 pk) is besloten een andere motor in te bouwen en de sleper een ander uiterlijk te geven. Recentelijk is de Kleida opnieuw gerenoveerd en is de motor grondig gereviseerd.

 

Specificaties
Lengte (m) 5.10
Breedte (m) 1.90
Massa (kg) ~2000
Motor Ford Lehman 2701e